Před několika lety oživil Michal Jeřábek obchod se sojovými nápoji – dnes je nabídka značky Soyka daleko širší, pochází ze 100% bio sojových bobů a je ještě udržitelnější.
Současný majitel firmy Soyka si poprvé zamiloval tofu na cestě po Indonésii. Když se vrátil do Česka, marně hledal takové, které by mu bylo svou kvalitou blízké. Rozhodl se proto, že situaci na tuzemském sojovém trhu zlepší.
Cesta k vlastnímu podnikání se sójovými výrobky nebyla ale úplně přímočará. Značka Soyka tu již dříve existovala, a dokonce byla také spjatá se sójou. Původní zakladatel chtěl v Česku prodávat čerstvé sójové nápoje, v roce 2014 ale musel s prodejem skončit, protože o produkty nebyl zájem. Stroje na výrobu sojového „mléka“ našly svého nového majitele až v roce 2018, kdy je Michal Jeřábek odkoupil a zkusil se pustit do podnikání se sójovými výrobky sám. A podařilo se – od té doby se sortiment rozšířil o rostlinné kefíry, tempehy, jogurtové alternativy a různé varianty tofu. „Před nedávnem jsme na trh uvedli fermentované tofu s bazalkou,“ popisuje novinky Jeřábek a zároveň přiznává, že se i po letech musí stále držet, aby při výrobě neujídal. „Musí nám zbýt něco i pro zákazníky,“ směje se.
Pro Jeřábka je kvalita surovin na prvním místě. „Není náhoda, že bereme sojové boby z Rakouska. Jsem přesvědčen, že se u nich dá nejlépe spolehnout na to, že jsou pěstované v důsledně dodržovaných podmínkách ekologického zemědělství.“ Podobně důsledný je i v otázce udržitelnosti, a to nejen při samotné výrobě. Dříve prodával čerstvé sójové nápoje v plastových obalech, zanedlouho je ale vystřídalo vratné sklo. Stejně tak vyměnil konvenční energii za Elektřinu Nazeleno. „Byl to logický krok, který zapadal do naší udržitelné mozaiky – lokální suroviny, vratné sklo, minimum odpadu a zelená energie.“
Čerstvé české výrobky ze sóji si oblíbili lidé nejen v tuzemsku, ale také u sousedů. „80 % toho, co vyrobíme, vyvážíme do Německa a Rakouska,“ říká Michal Jeřábek. Přísná koronavirová opatření z počátku roku 2020 dovoz bobů ani následný vývoz produktů naštěstí přiliš nezkomplikovala. „V Čechách se nám také dařilo, zejména díky prodeji v onlinu,“ dodává.
Stejně jako majitelé veganských bister i on cítí ve vnímání v české společnosti změnu, co se týká stravování. „Ve vztahu k vegetariánským, veganským ale i bio produktům cítím jistou evangelizaci,“ říká, ale zároveň dodává, že třeba v porovnání s našimi německy mluvícími sousedy máme stále ještě co dohánět.Co čeká Soyku do budoucna? „Co se týká samotných produktů, máme nějaké plány, které si zatím necháváme pro sebe. Rádi bychom ale ještě trochu šlápli do udržitelnosti a řešili rozvoz pouze v elektromobilech,“ uzavírá Jeřábek.