Udržitelnost se skloňuje ve všech pádech na sociálních sítích, v médiích i na webu každé druhé firmy. Čím konkrétním mohou podniky v novém roce 2020 podpořit zelenější budoucnost planety?
Asi byste nenašli člověka, kterého by v loňském roce minulo téma ochrany životního prostředí. Veřejný prostor zaplnily debaty o vývoji klimatu, příroda v různých koutech světa servírovala lidem jednu katastrofu za druhou. Přemýšlet o tom, co konkrétního pro životní prostředí může jednotlivec či firma udělat, začal nejspíš i ten, koho dosud ekologická témata příliš nezajímala.
Rostoucí počet Čechů považuje za důležité, aby se do snah o udržitelný rozvoj zapojil byznys. V loňském průzkumu, který pro Asociaci společenské odpovědnosti provedla agentura Ipsos, tomu přikládalo význam 35 procent lidí. To je o 16 procent více než v roce 2018. „Češi myslí na principy udržitelnosti při nákupech (55 procent), při volbě způsobu dopravy (45 procent) nebo i při stravování (43 procent). Jedná se častěji o lidi s vysokoškolským vzděláním, v otázce stravování pak berou ohledy na udržitelný rozvoj zejména mladí lidé do 35 let,“ komentoval průzkum Tomáš Macků ze společnosti Ipsos.
Ekologické chování firem zajímá i stále více uchazečů o práci, jak potvrzuje například Lucia Rončáková z poradenské společnosti Deloitte. „Na pohovorech či na studentských veletrzích jsme si začali všímat, že se nás mladí lidé neptají už tak často na výši platu a na bonusy, ale zajímá je, co Deloitte dělá pro životní prostředí,“ vysvětluje. „Dostáváme otázky, jestli firma podporuje dojíždění do práce na kole, zda naše budova a technika splňují různé eko standardy nebo jestli jsou zaměstnanci vzděláváni k udržitelnosti.“
Ekologicky uvažující společnost získává na pracovním trhu konkurenční výhodu, což je při dnešním nedostatku kvalitních pracovních sil důležité. Čím tedy například Deloitte inspiruje ostatní? Společnost ve svém sídle zavedla rekuperaci energií, snížila průtok vody z kohoutků, což vedlo k úsporám, shromažďuje dešťovou vodu a využívá ji ke splachování toalet a zavlažování zeleně nebo zálohuje kelímky na setkáních bývalých a současných zaměstnanců.
Hitem roku 2020, minimálně mediálním, se mohou stát vratné PET lahve. Do pilotního projektu se totiž pustil výrobce minerálních vod Mattoni 1873 spolu potravinovým e-shopem Košík.cz. Lahve jsou speciálně označené a zákazníci je musejí kurýrovi obchodu vrátit neporušené, s etiketou a víčkem. Záloha činí tři koruny.
Podle generálního ředitele Mattoni 1873 Alessandra Pasqualeho chce pilotní projekt v první řadě předvést cirkulární smyčku PET materiálu v menším měřítku a otestovat reálné chování spotřebitelů ve vztahu k vratným zálohám. Vrácené lahve poputují do recyklačního zařízení, kde se rozemelou na granulát, jenž poslouží jako surovina opět pro výrobu PET lahví.
Samozřejmě jen obrazně řečeno – elektřina, která bude putovat do sídel firem, stále pochází z národního energetického mixu. Pokud se však společnost rozhodne pro zelenou elektřinu – například Elektřinu Nazeleno – výrobce jí garantuje, že energie potřebná pro chod celé budovy, bude vyrobena pouze z obnovitelných zdrojů.
Firem, které se rozhodly podpořit čistší energetickou budoucnost, je spoustu – od drogerií dm, přes veganské restaurace Chutnej nebo Forky’s, až po síť kaváren Costa Coffee.
Spotřebitelé budou i v roce 2020 věnovat velkou pozornost obalům. Stále častěji si všímají, kolik zbytečných plastů a krabiček si přinesou domů s nákupem. Mnozí začínají upřednostňovat bezobalový prodej do vlastních nádob či sáčků, nebo alespoň ekologické obaly, nejlépe z recyklovaných materiálů.
Zájem o tento způsob prodeje už dokonce podnítil vznik nových služeb – například společnost MiWa vyvinula pro obchodníky systém znovupoužitelných kapslí pro bezobalový prodej. V roce 2018 si nechala týmem expertů z Vysoké školy chemicko-technologické vypracovat analýzu dopadů své technologie na životní prostředí. „V porovnání s běžnou distribucí potravin v jednorázových obalech může MIWA snížit celkové negativní dopady na životní prostředí až o 71 %,“ uvádí na svém webu inovativní firma. Nejde přitom prý o pouhou redukci obalového odpadu – číslo zahrnuje faktory jako ekotoxicitu, spotřebu vody a fosilních paliv nebo vliv na klimatickou změnu.
Obalovou politiku by letos měly přezkoumat i internetové obchody. Mnohé zatím upřednostňují snadné zabalení a osvědčené zabezpečení výrobků před náročnějším řešením. Může se tak stát, že si objednáte ekologické čisticí prostředky do domácnosti, ale každou lahev doma vymotáte z několika metrů plastové fólie, nebo se vám z krabice vysype hromada pěnových vycpávek, které vám zaplní polovinu odpadkového koše na plasty. Není třeba připomínat, že ekologicky smýšlející zákazník si podruhé v takovém obchodě nic neobjedná.
Inspirací mohou být e-shopy, které k balení zásilek využívají použité krabice, v nichž zasílají zboží dodavatelé, a výplně vytvářejí z použitých kartonů, starých letáků či novin. Plastové lepicí pásky pak nahrazují papírovými. Použité krabice mohou e-shopy dokonce i ve velkém nakoupit, třeba u rodinné obalové firmy Recyklbox. Do udržitelného balení zásilek se však zatím pustili hlavně průkopníci, kteří nabízejí ekologické produkty, například biopotraviny či přírodní kosmetiku. Trendu se ovšem pravděpodobně budou muset přizpůsobit i velcí hráči.